Finance Friday – Van hittegolf naar helder hoofd

Gepubliceerd op 26 juni 2026 om 06:00

Wat is het heet hè.

Zo, dan hebben we die maar gehad. Nu kunnen we weer fris en fruitig beginnen aan een nieuwe Finance Friday.

Tijdens het sporten kreeg ik weer inspiratie, dus daar gaan weer.

De cijfers: meid… dit was lekker

We beginnen met de cijfertjes, want die waren echt om door een ringetje te halen. Op het nippertje haalde ik de side hustle challenge en er ging ruim €670 het potje voor mywaytofire in.

Mywaytofire is voor mij een passieproject. Een project dat ik deel met 13.000 anderen, maar zo voelt het totaal niet. Ik geniet van het persoonlijke contact, van de gesprekken, van wat ik leer en ik hoop dat jullie onderweg ook iets van mij oppikken.

En soms denk je misschien: meid, wat je nu zegt… niets voor mij. En dat is maar goed ook, want zo vorm je jouw eigen reis.

En ik blijf het ondertussen nog steeds kicken vinden dat ik dat vanaf het begin heb vastgelegd, ik denk dat dat best wel uniek is.

Side hustle challenge: check, klaar, bedankt

Ik ben blij dat de challenge erop zit en nog blijer met hoe soepel het ging. Deze keer had ik echt wind mee, en daar ben ik dankbaar voor.

Mystery shoppen blijft iets waar ik energie van krijg, vooral wanneer je ziet dat het echt tot verbetering leidt. Maar eerlijk: ik ben ook blij dat het nu even klaar is. In de aanloop naar de zomervakantie doen we het weer rustig aan. Tijdens de vakantie ligt dit soort dingen toch op zijn gat. Net als ik.

Waarom ik dit allemaal doe

Ja, voor een upgrade. Maar ook omdat we besloten hebben om van mywaytofire eindelijk een bedrijf te maken.

Onder dat bedrijf vallen:

  • mijn socialmedia‑activiteiten

  • mystery shopping

  • sprekersklussen

Ik ben al mbo‑scholen aan het aanschrijven om mijn aanbod neer te leggen. Spannend, maar ik voel ook rust. We doen dit samen en er is geen noodzaak. Gewoon een uit de hand gelopen hobby die nu een bedrijf wordt. En een huisvrouw die ondernemer wordt. Zijn we ook gelijk van dat stigma af. Geintje hè.

Ik wil niet direct keiharde doelen stellen met mijn bedrijf, maar klein beginnen. De eerst gastspreker klus dit jaar, de eerste betaalde samenwerking etc.

Beren van de weg halen

De eerste horde was: risico’s inschatten en onderzoeken. De tweede: hoe ga ik dit betalen? Beide zijn nu genomen en dat geeft lucht. Het behalen van alvast de helft van het bedrag wat ik denk nodig te hebben, was vooral denk ik een psychologische drempel, tuurlijk hebben we dat geld wel liggen, maar ik wilde het extra hebben. Dat klink misschien een beetje stom, maar zo voelde het. 

Waarom praten over geld ons verder brengt

Afgelopen weekend had ik een gesprek over pensioenbeleggen. Voor ons (nog) niet relevant, maar voor een ander misschien wel. Dat is precies waarom praten over geld zo belangrijk is: je hoort dingen die je anders nooit had geweten.

Het was ook leuk om van andere te horen wat voor hun genoeg is en hoe zij de dingen aanpakken en dingen die voor hun belangrijk zijn. 

Vermogensgroei: bizar maar waar

We moeten nog 25k om ons doel voor dit jaar te behalen. Dat betekent dat we nu al ruim 32k zijn gegroeid. Je weet dat rente‑op‑rente bestaat, maar het écht meemaken blijft onwerkelijk.

Voorlopig verwacht ik geen nieuwe challenges. Misschien eentje om ons over de eindstreep te trekken, maar dat zien we dan wel.

Persoonlijke groei: grenzen, inzichten en inspiratie

Ik focus me nu vooral op positieve dingen en mijn eigen groei. Ik leer veel van anderen: financieel, ondernemend en persoonlijk. Vooral in het aangeven van mijn grenzen.

Het boek van Thijs Verlangen vond ik waardevol, vooral over vermogensbescherming. Veel is gericht op ondernemers, en hij heeft slim geprofiteerd van lage rentes en vastgoed toen wij nog lang niet zover waren. Good for him.

Bij sommige dingen denk ik nog steeds: is hij nou zo slim of ben ik nou zo dom?

Eigenlijk zou er een boek moeten zijn dat alles beslaat: besparen, sparen, beleggen, vastgoed, vermogensbehoud, mindset… Eén compleet boek.

Een heerlijke week

Ik vond het een heerlijke week. Zwembad, rustmomentjes in ons “bunker” (alle zonwering omlaag, lekker koel). En het beste nieuws: volgende week wordt het weer behagelijk.

Ik vind dit warme weer stiekem wel lekker, behalve als je boodschappen moet doen. Maar een beetje luieren, boekje lezen, slaapje doen, laat eten… moi tranquille.

Ik denk ook dat dit voor een gedeelte komt omdat we erger hebben meegemaakt. Op 3 hoog onder een plat dak in een flatje, dat was pas heet.

Nog een mooi momentje – financiële opvoeding in de praktijk

Eerder vertelde ik al dat we onze zoon ook een stukje financiële opvoeding meegeven. Deze week had ik daar twee heerlijke voorbeelden van.

In de supermarkt zag hij een boek van €11,95 en hij wilde het meteen kopen van zijn eigen geld. Prima, zei ik, hij mag zijn zakgeld naar eigen inzicht uitgeven. Maar ik vroeg: “Zal ik eerst even voor je kijken wat datzelfde boek op Vinted kost?” En ja hoor, daar stond ’ie voor €7,50. Kijk, dat scheelt je weer. Je moet er alleen iets langer op wachten.

Ik zei ook nog: “Je kunt het boek natuurlijk ook gewoon lenen in de bibliotheek, dan kost het je niets.” Maar dat wilde hij niet. De boeken uit de bieb moeten op tijd terug en hij wil rustig de tijd nemen. Prima kind. En als hij het boek uit heeft kan hij 'm altijd weer verkopen.

Later die week kwam hij thuis met blikjes en flesjes. Allemaal gevonden. “Mam, daar kan ik lekker snoep van kopen bij het zwembad. En als ik dan vijf zakjes neem, krijg ik zelfs een zakje gratis.”

En ik moet er stiekem om lachen, maar ik dacht ook: goed zo knul, jij snapt het.

Even pauze

Tijdens de zomervakantie staat Finance Friday even in de koelkast. Volgende week vrijdag is voorlopig de laatste, maar daarna ben ik terug. In de laatste Finance Friday geef ik jullie natuurlijk de laatste FIRE-update.

Zonnige groeten,

Chantal

 

Deze post bevat een affiliatelink. Wanneer je hiervan gebruik maakt ontvang ik een commissie. Dit is niet van invloed op de prijs.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.